- نویسنده : یزدان ایرانی
- بازدید : [۵۰] مشاهده
- دسته بندی : دسته: مهندسی , زیر شاخه ها مهندسی ,
زیرشاخه ها
رشته مهندسی مکانیک را می توان مجموعه ای از بسیاری از رشته های علوم مهندسی مکانیک دانست. چندین مورد از این رشته های فرعی که به طور معمول در سطح کارشناسی تدریس می شوند ، در زیر ذکر شده است ، با یک توضیح مختصر و رایج ترین کاربرد هر یک. برخی از این زیرشاخه ها منحصر به مهندسی مکانیک است و برخی دیگر ترکیبی از مهندسی مکانیک و یک یا چند رشته دیگر است. بیشتر کارهایی که مهندس مکانیک انجام می دهد از مهارت ها و تکنیک های بسیاری از این زیرشاخه ها و همچنین زیرشاخه های تخصصی استفاده می کند. رشته های فرعی تخصصی ، همانطور که در این مقاله استفاده می شود ، بیشتر از تحقیقات در مقطع کارشناسی ، موضوع تحصیلات تکمیلی یا آموزش ضمن کار است. چندین زیرشاخه تخصصی در این بخش مورد بحث قرار گرفته است.
مکانیک ویرایش
دایره مohهر ، ابزاری معمول برای بررسی تنش ها در یک عنصر مکانیکی
مقاله اصلی: مکانیک
مکانیک ، به معنای کلی آن ، بررسی نیروها و تأثیر آنها بر ماده است. به طور معمول ، مکانیک مهندسی برای تجزیه و تحلیل و پیش بینی شتاب و تغییر شکل (هم الاستیک و هم پلاستیک) اجسام تحت نیروهای شناخته شده (بار نیز نامیده می شود) یا تنش ها استفاده می شود. زیرشاخه های مکانیک شامل
استاتیک ، مطالعه اجسام غیر متحرک تحت بارهای شناخته شده ، نحوه تأثیر نیروها بر اجسام ایستا
پویایی مطالعه چگونگی تأثیر نیروها بر اجسام متحرک. دینامیک شامل حرکت شناسی (در مورد حرکت ، سرعت و شتاب) و سینتیک (در مورد نیروها و شتابهای ناشی از آن) است.
مکانیک مواد ، مطالعه نحوه تغییر شکل مواد مختلف تحت تنش های مختلف
مکانیک سیالات ، مطالعه نحوه واکنش مایعات به نیروها
Kinematics ، مطالعه حرکت بدن (اجسام) و سیستم ها (گروه های اجسام) است ، در حالی که نیروهای ایجاد کننده حرکت را نادیده می گیرد. از سینماتیک اغلب در طراحی و تحلیل مکانیزم ها استفاده می شود.
مکانیک پیوسته ، روشی برای استفاده از مکانیک که فرض می کند اشیا continuous مداوم هستند (و نه مجزا)
مهندسان مکانیک معمولاً از مراحل مکانیکی در مراحل طراحی یا تحلیل مهندسی استفاده می کنند. اگر پروژه مهندسی طراحی یک وسیله نقلیه باشد ، ممکن است از استاتیک برای طراحی قاب خودرو استفاده شود تا ارزیابی شود که تنش ها در چه مواردی شدیدتر است. ممکن است در هنگام طراحی موتور خودرو ، از دینامیک برای ارزیابی نیروهای موجود در پیستون و بادامک به عنوان چرخه موتور استفاده شود. برای انتخاب مواد مناسب برای قاب و موتور ممکن است از مکانیک مواد استفاده شود. مکانیک سیالات ممکن است برای طراحی سیستم تهویه خودرو (به HVAC مراجعه کنید) ، یا برای طراحی سیستم مکش موتور استفاده شود.
مکاترونیک و رباتیک
آموزش FMS با یادگیری ربات SCORBOT-ER 4u ، میز کار CNC Mill و CNC Lathe
مقالات اصلی: مکاترونیک و رباتیک
مکاترونیک ترکیبی از مکانیک و الکترونیک است. این یک شاخه بین رشته ای از مهندسی مکانیک ، مهندسی برق و مهندسی نرم افزار است که مربوط به یکپارچه سازی مهندسی برق و مکانیک برای ایجاد سیستم های ترکیبی است. به این ترتیب می توان ماشین ها را از طریق استفاده از موتورهای الکتریکی ، مکانیسم های سروو و سایر سیستم های الکتریکی همراه با نرم افزارهای خاص خودکار کرد. نمونه متداول سیستم مکاترونیک ، درایو CD-ROM است. سیستم های مکانیکی درایو را باز و بسته می کنند ، CD را می چرخانند و لیزر را حرکت می دهند ، در حالی که یک سیستم نوری داده های CD را می خواند و آنها را به بیت تبدیل می کند. نرم افزار مجتمع فرآیند را کنترل کرده و محتویات CD را به کامپیوتر منتقل می کند.
رباتیک کاربرد مکاترونیک برای ایجاد ربات هایی است که اغلب در صنعت برای انجام کارهای خطرناک ، ناخوشایند یا تکراری استفاده می شوند. این روبات ها ممکن است به هر شکل و اندازه ای باشند ، اما همه از قبل برنامه ریزی شده اند و از نظر جسمی با جهان تعامل دارند. برای ایجاد یک ربات ، یک مهندس به طور معمول از حرکت شناسی (برای تعیین دامنه حرکت ربات) و مکانیک (برای تعیین تنش های درون ربات) استفاده می کند.
از ربات ها در مهندسی صنایع بسیار استفاده می شود. آنها به مشاغل اجازه می دهند تا در کار خود صرفه جویی کنند ، وظایفی را انجام می دهند که برای انجام آنها از نظر اقتصادی برای انسان بسیار خطرناک یا دقیق است و کیفیت بهتر را تضمین می کنند. بسیاری از شرکت ها از خطوط مونتاژ ربات استفاده می کنند ، به ویژه در صنایع خودروسازی و برخی از کارخانه ها آنقدر ربات سازی شده اند که می توانند توسط خودشان اداره شوند. در خارج از کارخانه ، ربات ها در زمینه دفع بمب ، اکتشافات فضایی و بسیاری از زمینه ها استفاده شده اند. همچنین ربات ها برای کاربردهای مختلف مسکونی ، از برنامه های تفریحی گرفته تا برنامه های داخلی ، به فروش می رسند.
تحلیل ساختاری ویرایش
مقالات اصلی: تحلیل ساختاری و تحلیل شکست
تحلیل سازه شاخه ای از مهندسی مکانیک (و همچنین مهندسی عمران) است که به بررسی دلیل و چگونگی خرابی اشیا objects و رفع اشیا and و عملکرد آنها اختصاص یافته است. خرابی های ساختاری در دو حالت کلی رخ می دهد: خرابی استاتیک و خرابی. خرابی ساختاری استاتیک هنگامی رخ می دهد که هنگام بارگیری (داشتن یک برنامه نیرو)